Voeding voor mama

Voeding voor mama
Tijdens de zwangerschap is gezonde voeding van groot belang aangezien je vrouw het kindje, dat in haar buik groeit, moet voorzien van alle belangrijke voedingsstoffen. Gezonde voeding tijdens de zwangerschap is daarom niet alleen belangrijk voor de gezondheid van mama, maar ook voor de gezondheid van het kindje. Voeding voor mama is belangrijk.


Door goede voeding zal de moeder gezonder zijn, wat er voor zorgt dat de zwangerschap vlotter en zonder moeilijkheden zal verlopen, maar ook dat het herstel na de bevalling voorspoediger zal verlopen. Goed eten en drink en tijdens de zwangerschap zorgt er ook voor dat je ongeboren kindje optimaal zal groeien en ontwikkelen, en is daarnaast bepalend voor de gezondheid en ontwikkeling van je kindje in de eerste weken na de geboorte.

Voeding voor mama

Wat eet de zwangere het best

Eet gezond. Het is voor iedereen van belang om gezond te eten, en ook tijdens de zwangerschap kan men vasthouden aan de voedingsdriehoek om te zorgen voor een evenwichtig voedingspatroon. Deze driehoek geeft weer in welke omvang we het beste bepaalde voedingsmiddelen tot ons kunnen nemen uit de acht verschillende voedingsgroepen.

Allereerst  wordt de basis van een goede voeding gevormd door vochttoevoer, graanproducten (bij voorkeur volkoren), aardappelen en groente en fruit. Daarnaast moet men zorgen voor elke dag een portie mager vlees of vis (100 gram vlees of 120-150 gram vis per dag) en spaarzaam gebruik van smeer- en bereidingsvet (maximaal 35 tot 45 gram per dag). Voedingsmiddelen uit de restgroep mogen enkel met mate worden genuttigd. Lees meer in de Actieve Voedingsdriehoek.

Foliumzuur tijdens zwangerschap

Foliumzuur is een van de vitamines die we meestal niet genoeg binnenkrijgen omdat het een erg instabiele vitamine is die we gemakkelijk kapot koken. In verschillende wetenschappelijke studies is vastgesteld dat het gebruik van foliumzuur tijdens zwangerschap erg belangrijk is. Ook is het raadzaam om al te beginnen met een supplement voor de zwangerschap in de voeding voor mama.

Foliumzuur, ook wel bekend als vitamine B11, is zo belangrijk omdat het bijdraagt aan de aanleg van het zenuwstelsel van de baby vanaf de eerste dag na de bevruchting. Het verkleint de kans op geboorte afwijkingen als het neurale buisdefect (NBD), beter bekend als open ruggetje, een hazenlip of open gehemelte. Supplementen van de aanbevolen hoeveelheid van 0.4 mg is zonder recept verkrijgbaar bij je apotheek of via een online farmacie.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website is ontwikkeld in samenwerking met RobONTWERPT