Babyborrel organiseren

babyborrel
Wanneer je kindje een paar weken oud is kan je een babyborrel organiseren om het aan vrienden en familie voor te stellen. Iedereen wordt dan samen ontvangen bij je thuis of in een feestzaal, hierdoor wordt het grote aantal goedbedoelde kraambezoekjes een beetje gereduceerd. Andere benamingen voor babyborrel zijn kraamfeest, geboortefeest en geboortereceptie.

Waar, wanneer en hoe een babyborrel organiseren?
De babyborrel wordt  meestal 6 tot 8 weken na de geboorte (of uitgerekende datum) ingepland. Hou er wel rekening mee dat hoe langer je wacht, hoe meer mensen er eerst thuis op bezoek komen om daarna nog eens naar de babyborrel te komen.

babyborrel

Start op tijd met de babyborrel organiseren, zeker wanneer je een feestzaal of traiteur wil inschakelen, en zo kan de aankondiging mee met de geboortekaartjes. Je kan de uitnodiging voor de babyborrel op het geboortekaartje drukken of, indien je niet iedereen die een geboortekaartje krijgt wil uitnodigen, op een apart kaartje dat je erbij steekt.

Wie zijn kindje laat dopen kiest vaak voor een combinatie met het doopfeest. De doop zelf vindt dan plaats in beperkte kring maar wordt dan gevolgd door een meer uitgebreid kraamfeest of babyborrel.

De mogelijkheden qua locatie en organisatie zijn vrijwel onbeperkt, enkele voorbeelden:

Je kan het kraamfeest bij je thuis (of bij de grootouders) organiseren. Wat hapjes of een verrassingsbrood en veel drank en liefst ook wat hulp, want je hebt zelf je handen vol met het pasgeboren kindje.
Afhankelijk van het budget kan je natuurlijk ook een traiteur inschakelen, party tentjes inhuren, enz. Maar vergeet niet dat bij een gewoon kraambezoek de mensen ook niet meer dan een nootje en een glas cola krijgen, dus vraag je even af of dit allemaal wel nodig is.

Een café of clubruimte biedt dezelfde mogelijkheden, de kost aan drank en eventueel hapjes zal iets hoger liggen maar je bespaart jezelf een hoop afwas en opruim achteraf. Vaak staat ook de plaatselijke parochiezaal ter beschikking voor een redelijke prijs.
Tal van restaurants, feestzalen en traiteurs verzorgen dergelijke feesten.

Verschillende bestaande formules zijn een wafel en/of pannenkoeken buffet, of zelfs een heel diner. Indien je er echt een groot event van wil maken is het misschien te overwegen babyborrel en doopfeest samen te organiseren.

Enkele leuke extra’s voor een originele babyborrel

  • Versiering: balonnen, vlaggetjes, enkele baby foto’s op A2 formaat
  • Kraamgastenboek: laat iedereen hierin een boodschap schrijven
  • Serveer drankjes in papflessen in plaats van in gewone glazen
  • Originele koffietassen: laat tassen maken met daarop een foto van je baby en schenk hierin de koffie uit, de gasten krijgen daarna een tas mee naar huis (dat spaart dan ook wat afwas uit)
  • Kinderhoekje: een aanrader als er veel kinderen op bezoek komen, je kan natuurlijk ook een ballonenclown of goochelaar inhuren

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website is ontwikkeld in samenwerking met RobONTWERPT