Spelen bevordert de persoonlijkheidsontwikkeling

persoonlijkheidsontwikkeling
Spel of spelen is heel belangrijk voor de persoonlijkheidsontwikkeling van je baby maar ook omdat het ontspanning geeft. Juist de vrijheid is het spel is erg belangrijk.
Door spelen leren kinderen na te denken over dingen, vooruit te denken en te plannen. Het leer zijn of haar omgeving beter kennen maar ook problemen op te lossen. Door het spel krijgt het inzicht in de emoties van zichzelf maar ook van anderen waardoor er meer controle op emotioneel vlak ontwikkeld wordt. Spelen met andere kinderen bevordert de sociale vaardigheden, ze leren zich in een ander te verplaatsen en rekening met elkaar te houden omdat er anders niet gezamenlijk gespeeld kan worden.

persoonlijkheidsontwikkelingVoor ouders, maar ook voor hulpverleners, is er veel op te maken uit het spel van een kind. Kan het kind omgaan met verlies, houdt hij of zij zich aan de regels, heeft het fantasie en komen er goede oplossingen naar boven.

Veelal komen de directe persoonlijke ervaringen terug in het spel, hoe zien zij zichzelf en de belangrijkste personen in hun leven. Een kind met werkelijke problemen laat de werkelijkheid niet los en zal zich ook agressief opstellen in het spel.

Natuurlijk is ook het karakter van het kind een belangrijke factor, dit bepaalt mede de persoonlijkheidsontwikkeling. Het rustig spelen met de pop, een luidruchtig rondrennen of een gestructureerd spel. Onder de twee jaar is er nog niet veel af te leiden uit het spelgedrag, met een anderhalf jaar speelt het voornamelijk met zichzelf, de knuffel mag wat drinken of de pop wordt gevoerd.

Met een drie jaar wordt ook iemand anders in het spel betrokken, papa mag ook een kopje thee en er worden koekjes gebakken en uitgedeeld. Rond de zes jaar is het meeste fantasie spel daar, doen als of je iemand anders bent. Daarna neemt dit weer af en kinderen ouder dan tien jaar vinden het vaak gênant wanneer er gekeken wordt naar hun spel.

Ook de sexe is bepalend voor de manier waarop gespeeld wordt, jongens zijn vaak actiever en meisjes meer geordend. De omgevingsfactor speelt ook een rol, kan er buiten gespeeld worden, zijn er broertjes en zusjes, wonen er kinderen in de buurt, maar ook de houding van de ouders is bepalend voor het spelgedrag.

1 Comment

  1. Pingback: Opvoeding van dreumes en peuters - Leefwijze

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website is ontwikkeld in samenwerking met RobONTWERPT