Zwangerschapsmisselijkheid

zwangerschapsmisselijkheid

Misselijkheid is een veelvoorkomend verschijnsel bij zwangere vrouwen. Voor sommige vrouwen is dat zelfs het eerste teken van hun zwangerschap. Deze zwangerschapsmisselijkheid komt naar schatting bij 75 procent van de zwangere vrouwen voor, soms met lichte misselijkheidklachten maar soms ook met zware misselijkheid en overgeven.
Meestal gaan de klachten vanzelf over en zijn ze er alleen gedurende de eerste 3 maanden, maar soms houden de klachten de gehele zwangerschap aan.

zwangerschapsmisselijkheidOorzaken zwangerschapsmisselijkheid

De oorzaken van de misselijkheid zijn niet helemaal duidelijk. Men denkt dat het te maken heeft met veranderingen in de hormoonhuishouding, want tijdens de zwangerschap maakt het lichaam meer hormonen aan.

Ten eerste wordt er tijdens de zwangerschap meer oestrogeen aangemaakt, maar de toekomstige mama maakt ook het zwangerschapshormoon HCG (Human Chorionic Gonadotropin) aan. Die hormonen veranderen veel in het lichaam van je partner en zorgen dus ook voor de misselijkheidklachten.

Naast de aanmaak van hormonen kunnen psychosociale factoren, zoals stress en spanningen in relaties of op het werk, ook een negatief effect hebben. Het lijkt er ook op dat sommige vrouwen meer aanleg hebben voor de klachten.

Klachten bij zwangerschapsmisselijkheid

Vaak komen de klachten van misselijkheid voor het eerst de hoek om kijken in de 5e of 6e week van de zwangerschap, en de manier waarop de misselijkheid ontwikkelt is verschillend van vrouw tot vrouw. De zwangerschapsmisselijkheid komt onder andere tot uiting door episodes van misselijkheid en/of overgeven en een gevoelige kokhalsreflex.

Ook kunnen vrouwen gevoelig zijn voor beweging en geuren. Daarnaast verandert vaak de smaak van eten. De ene keer heeft ze waarschijnlijk veel zin in bepaald voedsel en de andere keer juist weer een sterke afkeer daarvoor. Ook kunnen vrouwen last hebben van extreme moeheid en problemen met eten en drinken.

Tips tegen misselijkheid tijdens de zwangerschap

Bij ochtendmisselijkheid is het verstandig om een droge beschuit of cracker te eten voor het opstaan, en daarna pas meer te eten. Ook is het verstandig het eten in kleine porties over de dag te verdelen zodat je nooit een lege maag hebt, en ook geen grote hoeveelheden voedsel tegelijk binnen krijgt. Daarnaast is het verstandig om te bewegen en de buitenlucht op te zoeken. Vitamine B6, Vitamine K, Magnesium en gemberwortel hebben ook een gunstig effect.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Deze website is ontwikkeld in samenwerking met RobONTWERPT